Tuesday, August 8, 2017

Luahan mak-mak

Assalamualaikum....

Hai blog..

Lamanya tak menaip di sini. Buka blog, tapi biar sahaja. taip dan delete. Orang tiada skill menulis begini la ya..hehe.

Beberapa minggu ini saya sangat sibuk di hujung minggu. Kadangnya balik Melaka sebulan sekali. Bila di hujung minggu di KL sahaja, bawa pula anak-anak berjalan di sekitar KL..asalkan mereka gembira la kan. Kalau ada kelapangan pula, kerjanya menguruskan hal mak-mak..kerja-kerja rumah yang tak pernah surut. Ada je stok kerjanya. Ini rezki saya yang dapat suami yang tak lokek kudrat membantu  dalam menguruskan rumah dan anak-anak, kalau suami yang lepaskan segalanya di bahu mokcik ini..tak tahu lah macam mana saya nak menguruskan semuanya sendiri. Syukurlah atas segala nikmatnya ini.

Kadangkala, bila memikirkan komitmen di pejabat dan di rumah yang jika boleh segalanya saya nak perfect diurusi sendiri..berbanding keperluan fokus kepada aktiviti bersama anak-anak. teman anak buat homework, teman anak bermain.Nampaknya saya perlukan sedikit perubahan dalam aktiviti saya. Mengurangkan fokus untuk hasil kerja rumah yang perfect tapi lebihkan fokus kepada anak-anak. Anak-anak makin membesar. rasanya perlu untuk saya spend lebih masa fokus kepada mereka. Harapnya misi ini tercapai dengan sebaiknya..kasihan anak-anak. Dahlah seharian di rumah pengasuh, di sekolah..balik rumah pula mama selalu sibuk dengan kerja rumah. Kadangkala, rasanya tak sampai 2 jam duduk bersama kat ruang tamu pun masa hari bekerja..huwaaaaaa...Syukur lah Allah peringatkan saya agar tak terlalu leka dengan kerja-kerja sehingga anak-anak rasa terabai.

 Moga bermula ketika ini, saya berubah ke arah yang lebih positif dalam membahagikan banyak masa untuk anak-anak. kurangkan sikit perangai OCD yang mungkin ada sedikit dalam diri ini tanpa saya sedar. OCD ke???hmmmm.. mungkin lah kan..Come on ida, you can do it. Be the best mum to your children..Insyallah. Moga Allah permudahkan.



 Love,
Akuida

Sunday, July 9, 2017

Kerana Doa itu..

Assalamualaikum....

Sejak semalam, hati runsing memikirkan urusan kerja.
Pagi ini, seusai solat subuh berdoa moga Allah berikan kemudahan untuk segala urusan kerja hari ini.

Berjalan ke rumah pengasuh dengan si adik sambil minta adik doakan moga Allah mudahkan urusan mama hari ni.
Adik boleh tolong doakan mama tak?
Adik terus tadah tangan kanan sambil berjalan, tangan kiri pegang tangan kanan saya.
Comel kan bila kita tengok tangan kecil kanak-kanak menadah sesuatu :)

Saya bacakan dan adik ikut...
Ya Allah minta-minta mama dapat punchcard sebelum pukul 8 (memang dah lewat masa tu dan adik pun sebenarnya tak tahu punchcard tu apa)
Ya Allah moga diluluskan semua dalam mesyuarat mama hari ini (sebab mama ada mesyuarat untuk perolehan)
Ya Allah moga hari ini mama dapat balik awal (ini memang saya selalu mohon sebab adik selalu suruh saya cuti. tak payah pergi kerja..hihi)
Selesai doa, adik pun amin..

Dan kerana doa anak kecil yang suci hatinya, sangat tulus dan ikhlas doanya..pagi ini mama dapat punchcard 8.02pagi. Trafik pun sangat smooth sebab biasa bila lewat, masa tu la jem kan.Syukurlah..balik nanti kita lewat dalam 10 minit ya..insyallah.

Anak-anak memang faham sebab saya selalu ingatkan nak apa-apa berdoa sahaja. Dalam perjalanan ke mana-mana memang saya minta anak-anak berdoa agar jalan tak jem, agar senang dapat parking..Kadang-kadang belum suruh dah dengar si adik berdoa. Sekurang-kurangnya anak-anak tahu konsep berdoa tu, mintalah apa-apa pada Allah..Insyallah ditunaikan. Bila dapat parking kat mall, saya akan kata kan mama dah kata kalau kita doa mesti Allah tunaikan cepat atau lambat..insyallah.

Tak sukar nak mengajar anak konsep kebergantungan kepada Allah..

Dari sekecil-kecil perkara..berdoalah.

Siapalah kita ini tanpa keredhaanNya.







 Love, Akuida

Tuesday, June 20, 2017

Ramadhan Kali Ini....

Assalamualaikum....

Ramadhan kali ini saya sangat terinspirasi dengan usaha seorang rakan FB dan beberapa orang rakannya menyantuni asnaf di kampung-kampung pedalaman Sarawak, Baling dan Melaka. Program ini dibuat di bulan Ramadhan dan mereka (perempuan) membawa beras serta beberapa keperluan seperti baju raya dan sumbangan duit raya ke rumah-rumah asnaf. Hiba sungguh hati ini. Saya kenal kakak (rakan FB) ini dan saya memang tahu program ramadhan yang mereka jalankan ini. Dengan ahli yang sedikit, mereka gagahkan juga semata-mata nak asnaf ini berhari raya dengan sebaik mungkin..Pernah juga beberapa kali saya menghulurkan sedikit sumbangan kepada kumpulan mereka ini.

Kerana usaha mereka, saya juga terasa nak buat sesuatu yang lain dari kebiasaan sebelum-sebelum ini. Rasa nak juga berusaha dengan jalan yang lain selain yang biasa dilakukan. Kali ini, saya berfikir nak buat biskut raya berdasarkan mana yang saya larat. Kemudian jual..hasil jualan saya sumbangkan kepada orang yang lebih memerlukan sempena bulan Ramadhan kali ini..

Allahuakbar lain sangat perasaannya bila sememangnya hasil titik peluh yang selain dari bidang tugas hakiki di pejabat untuk digunakan di jalan yang sebaiknya..kelelahan stay up malam mengukis, menyemperit..menyudu doh choc chip..lain sangat perasaannya sehingga saya tak tahu macamana nakdigambarkan. Hanya Allah sahaja yang tahu perasaannya. 

Hanya berkongsi perasaan ini dengan seorang rakan perempuan dan hanya menulis di blog ini (Blog sunyi ini yang tiada siapa-siapa kenal saya secara hakikinya..harapnya lah..haha). Perkongsian ini untuk diabadikan sebagai salah satu memori yang baik untuk saya sepanjang kehidupan ini. Insyallah, saya tidak akan berhenti di Ramadhan ini sahaja. Moga sentiasa diberi ruang masa untuk aktiviti-aktivi yang saya tengah fikirkan. Kadangkala, kita boleh sebenarnya..cuma kita takut untuk memulakan langkah. Tapi selagi tak mula melangkah, kita takkan tahu keupayaan sebenar kita.








Bila kita tidak terlalu mementingkan diri sendiri, bila kita peruntukan sedikit ruang untuk memikirkan bagi kebaikan orang lain..Insyallah sangat terasa nikmat segala kebaikan yang Allah kurnia kepada kita. Nikmat ketenangan..nikmat keluasan..Allahuakbar. Syukur diberi peluang untuk melangkah ke laluan ini..walau baru sedikit usahanya, terasa sangat nikmatnya..



 Love, Akuida

Tuesday, June 13, 2017

Ramadhan Kali Ini ~ Nikmat seikhlasnya

Assalamualaikum....

Ramadhan kali ini beberapa kali hati terjentik, sebak terasa..

Bersedekahlah walau sedikit dengan sepenuh keikhlasan, insyallah Allah akan balas dengan rezki yang melimpah. Allahuakbar, benar-benar berlaku dalam kehidupan ini. Hanya berkongsi dalam blog ini untuk simpanan dan peringatan saya sendiri jika suatu hari nanti saya leka dan lalai..

Hulurkanlah dengan seikhlasnya, Insyallah ada doa yang ikhlas juga kita terima dari penerima. Sebak hati ini bila mendengar doa yang amat ikhlas dan menusuk di hati sehingga mampu membuatkan air mata ini bergenang. Ampunkan hambaMu ini ya Allah atas segala kekhilafan diri.

Siapalah diri ini jika nak dibandingkan dengan segala yang telah Kau berikan..

Syukur di Ramadhan kali ini, ada hikmah yang baik untuk saya..Terima kasih ya Allah.




Love, Akuida

Monday, May 29, 2017

Ramadhan Tahun Ini... #mamapalinggarangdidunia

Assalamualaikum....

 Alhamdulillah..Tahun ini dapat bertemu lagi dengan Ramadhan Kareem. Sekejap sahaja dah hari ke-3 berpuasa. Masih mengekalkan momentum memasak untuk berbuka dan menu selebihnya itu lah menjadi juadah sahur kami. Tahun ini, permulaan yang sangat sederhana. Kak sara yang masuk tahun ke-3 berpuasa juga tak merungut jika menu berbuka tak banyak pilihannya. sedikit lebih kurang dengan menu makan malam kami kebiasaannya.

Tahun ini juga, tahun ke-3 kak sara berpuasa tanpa apa-apa perjanjian melibatkan ganjaran kewangan atau material atau apa-apa harapan. #mamapalinggarangdidunia (ayat kak sara pada saya..haha) masih tetap dengan pendiriannya berpuasa dapat pahala masuk syurga. Tak puasa masuk neraka sebab Allah marah..Itu aje yang saya kerap katakan dan tahun ke-3 ini nampaknya Kak Sara lebih faham. Dan saya dalam diam meng'reward' Kak Sara dengan tanya menu berbuka yang dia nak  berdasarkan apa tahap kemampuan saya untuk hari itu dan offer air-air jus yang ada di rumah. mudah sahaja kan nak bagi anak-anak gembira. Perkara kecil yang mendatangkan kesan positif untuk hati-hati kecil di sekeliling kita. Minta pendapat dan libatkan mereka dalam setiap keputusan..insyallah mereka akan rasa lebih dihargai.

Tahun ini tahun yang agak sibuk untuk saya juga. Pagi tadi tengok sistem cuti online, rupenya cuti saya berbaki lagi 30hari..banyak tu. dah tengah tahun masih ada 30hari cuti memang banyak ya. rupanya dari bulan Januari, saya baru mengambil 5hari cuti..sedihnya. Cuti sekolah ini, anak-anak dah mula tanya bila mama nak cuti..hmmmm, cuti yang saya menjadi surirumah sepenuhnya tanpa mereka perlu ke rumah pengasuh..kasihannya. Harap ada ruang untuk membolehkan saya bercuti..insyallah. Masih tengah mencari hari...Moga banyak ruangan terbuka untuk saya bercuti meluangkan masa sebagai surirumah dan mama sepanjang hari dengan anak-anak. 

Tempahan biskut choc chip dan semperit pun ada tahun ini. Entah bila nak mengukis nya tu..hahahahaha.


Love,
Akuida

Monday, May 22, 2017

GEMSSSS? OMG...

Assalamualaikum....


Menghampiri bulan Ramadhan tahun ini, terbit di hati pelbagai perkara yang saya nak capai tahun ini, tapi masih belum tercapai. Mungkin sikap diri ini yang asyik bertangguh untuk memulakan sesuatu. Baru nak memulakan tak mula-mula lagi. Belum lagi memikirkan nak istiqamah dalam meneruskan cita-cita kejar impian tu.aduh la..macam mana ni? Antara impiannya adalah nak turunkan berat 3kg. 3 kg je dulu uollllssss..ahkak ni jenis tak berapa nak tinggi. jadinya naik 5 kg tu ko dah ibarat fiona gamaknya. tak banyak pun target awalnya. nak 3 kilo je..3 kilo je weh..(Sorry terluah perasaan. sebenarnya tengah cakap kat diri sendiri yang masih tak sedar diri ini).

Semalam jumpa kawan yang dah beberapa bulan tak jumpa..dia datang dekat saya then cakap, kenapa GEMSSSS ni? OMG..memang betul la dah gemuk sangat ni..huwaaaaa. (Padahal memang gemok, perasan..tapi buat-buat tak perasan) Jadinya pagi ini, bermulalah episod mengira kalori semula, menelan air masak banyak-banyak. Bangun pagi-pagi terus timbang berat badan. Yeah 59.9kg..pandai betul penimbang ambil hati tuan nya ini.

Baiklah...saya perlu berusaha menurunkan berat. slowly..tapi perlu pastikan trend menurun. bukan statik..bukan menaik. turun. Pagi-pagi saya memang minum nescafe. biasanya sehari sekali. Bancuhan nescafe saya 1 sudu kecil nescafe+gula 1 sudu kecik+low fat milk. Bermula hari ini, saya memang limitkan minuman manis sehari sekali sahaja. sebab kadang-kadang bila stress or happy saya ambil lebih. hihihihi..ini memang perangai. happy ke sedih saya suka pujuk dan reward diri dengan makan..huwaaaa..no..no..no..

Maka hari ini, dengan berat 59.9kg..saya memulakan cabaran turun 3 kg. jangka masa pencapaian masih belum ada...(ayat nak selamat la tu). haha.



23 Mei 2017 ~ 59.9kg



 Love,
 Akuida

Sunday, May 14, 2017

# Projek Bekal 2017 ~ Entry suam-suam

Assalamualaikum....

Rindunya blog ini. Sangat-sangat tak berkesempatan nak update. Adalah sesekali menjenguk dengan harapan nak update tapi akhirnya tutup semula. Alhamdulillah, dah bulan Mei. Saya masih dengan aktiviti berpagian menyediakan bekal untuk semua ahli pasukan..hihi. Menu pun ulang-ulang sahaja asalkan boleh untuk alas perut semua ahlinya sebelum menjelang tengahari. 












Nak menghampiri ramadhan kami ke giant untuk beli stok barang rumah. Anak-anak nampak chocodate nak beli. Jadi minggu lepas chocodate la dibawa sebagai kudapan. kadang-kadang untuk kudapan tak habis atau tak makan langsung sebabnya kak sara kata dah kenyang. Saya biarkan sahaja asalkan menu utama bekal dimakannya.

Sejak-sejak ini buntu untuk memikirkan menu. Semangat menurun agaknya..Moga dengan entry yang suam-suam hari ni semangat membara la hendaknya.chaiyokk mama!



 Love, Akuida